Day before THE day

Dan före dan idag, så det är alltså julafton imorgon ! Hos pappa är det julfint så det heter duga, julgranen klädde vi i Lördags och alla tomtar är framme. Det som är mest tråkigt är att det är tomt under granen :( Har inte kunnat köpa en enda julklapp pga krånglet från CSN. Har alltså inte fått mina studiepengar än och vet inte när jag får dom heller. Det suger, och det är den enda nackdelen jag har kunnat hitta med att ha börjat i skolan. Men de kommer när de kommer. Tur att jag har världens bästa pappa som lånar mig lite småslantar tills mina cash kommit in på kontot. Så jag får snällt vänta tills pengarna har kommit in så får jag köpa mina julklappar då :) Den som väntar på nå gott..


Vår fina gran

Nu är alla lagårdskläder tvättade och fint nedpackade i väskan, bara skorna kvar att tvätta. Praktiken drar igång igen den 3 januari. Och skolan ungefär 1 vecka efter. Jag längtar så det gör ont i magen ! Jag trivs så jävla bra där på den gården.


Sista praktikdagen var det en ko som kalvade, och hon var kall på korset och svajig på benen när hon ställde sig upp. När de är ostabila på benen och kalla på kors och öron efter en kalvning kan detta vara symtom på kalvförlamning. Vi gav henne en kalkstav med ingivaren. Och jag hoppas verkligen att den hjälpte. När en ko kalvar så är det viktigt att kalciumbalansen är rätt i kroppen annars kan inte musklerna fungera normalt på kon, kalciumbrist kan leda till kalvförlamning. Ingriper man inte så fort som möjligt kan denna förlamning leda till döden. Bonden som jag är hos fick väldigt bråttom när han kände det kalla korset, eftersom han menade att då är förlamningen redan på gång. Men en stund efter att hon fått staven så började hon tugga i sig krossen och ensilaget som låg framför henne där hon blev fixerad i kalvningsboxen. Och att de äter och bryr sig om vad som händer runtomkring är ett gott tecken på att de mår bra. Sedan när jag och bondens fru gick in i boxen för att ge kalven råmjölken i napphinken så var hon med hela tiden och kollade så allt gick rätt till med kalven. De är verkligen underbara de "små/stora" liven. För trots deras storlek och klumpiga beteende så kan jag inte göra annat än att älska dessa djur !

Och jag hoppas för min, bonden, hans fru, kalvens men främst kons skull att hon mår bra <3


Kon med hennes tjurkalv! <3


En diande kalv i en av skolans kalvningsboxar :D Löööve !!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0