Det kallar jag modersinstinkt !

Idag så vart det ytterligare en tillökning på praktiken ;) Älskar när det föds nya kalvar. Och denna var så otroligt vacker. Men han hade bråttom ut, hans mamma var inte beräknad att kalva föräns om 2 veckor. Medans hennes kompis i boxen breve skulle kalvat för 10 dar sen. Som jag sa till Marie, det blir aldrig som man tänkt sig.

Kom till praktiken, jag gick ner före de andra till lagårn och skulle göra iordning mjölket, skrapa ner och börja fodra. Så när jag kommer ut på lon skymtar jag 2 klövar i bak på kossan. Jag ville absolut inte störa så jag satte igång med mitt, när jag fodrat klart hade det ännu inte kommit någon kalv. Så en halvtimme senare låg bakom henne en slemmig mörkröd kalv. Marie gick in i boxen för att ta bort slemmet i näsa och munn på kalven, resten skötte kossan så fint. Haha, man riktigt såg på henne hur glad hon var. Riktigt överväldigad va hon, hon visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen. Mjölket blev klart och jag väntade in Bonden som skulle hjälpa mig att stänga av.. Då det dröjde gck jag för att kolla vart han höll hus. Då var han och Marie inne hos kon i kalvningsboxen och gjorde ett tappert försök att grimma henne. Utan resultat eftersom kon gick till anfall, grunden till detta var att hon försvara kalven. Jag tyckte det var ganska otäckt att se när kon tryckte upp honom mot plankorna som skiljer de båda kalvningsboxarna/sjukboxarna åt.. Vi hade ju aldrig våra kor i någon kalvningsbox så jag har aldrig sett en ko gå till anfall förut. Och det kan jag säga er, lek inte med en nykalvad ko. Den gör man inte som man vill med. Haha och inte heller med en arg bonde. Aldrig sett minsta tendens till ilska hos honom innan, så det var också något nytt för dagen. Men lika fort som han blivit arg och överrumplad så vart han glad igen :p Efter många om och men gick hon och ställde sig för att smaka på maten, då passa vi på att låsa så hon blev fixerad. Sen blev hon mjölkad, fick kalkstav och kalven fick råmjölk i napphink :) Slutet gott allting gott!


Förlossning..


Skönheten och "odjuret" ^^ Nyfödd kalv.

Vart ganska tankspridd idag också, trött och vemodig över att imorgon faktiskt är sista dagen på denna underbara gård och hos dessa underbara människor. Verkligen kommit att trivas där! Så bad jag dom höra av sig om de någon gång skulle behöva hjälp med något. Men självklart ser jag fram emot den kommande praktiken på suntetorp som startar på Onsdag :)

Denna långa dag har bjudit på ganska många saker, kopussar, en ko med en oerhört stark modersinstinkt, en arg bonde, bitande kyla, tusen tankar, tårta, trevliga människor och en oerhörd tacksamhet för tiden jag har vart hos dom.. I det stora hela har det vart en bra dag:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0