Håller tummar och tår!

Hemma från kossorna (: Det var som vanligt, förutom att 1 ko och 1 kviga hade kalvat. Kvigan vart väldigt besvärlig att mjölka, så det tog bonden hand om. Å andra sidan slapp jag mjölka ikväll, jag fick fixa ungdjursstallet och småkalvarna. En av de nyaste kalvarna var bland det sötaste jag sett, sicken uppsyn han hade.. Oh, jag är kär! :p En röd liten sötnos.

Sen så provmjölka vi, därav att jag inte mjölka. Jag kolla mängden i rören och doppade i kopparna. Nu väntas en till kalv, kolla kvigan innan vi lämna lagården men inget tecken på att det kommit igång ens. Den som väntar på nå gott ;) Bonden berätta också om en ko som de börjat sina under min ledighet, helt plötsligt blir hon allvarligt sjuk, hon hade lagt sig och vägrade ställa sig. Veterinären var ute och tog blodprover mm och veterinären kunde inte begripa vad det var. Så i något av proverna såg veterinären att det var kalkbrist, så det gav henne kalk i dropp mm. Sen hade hon vart lite vissen i en dag och ställt sig igen.. Veterinären hade aldrig vart med om att en ko får kalvförlamning i början av sinläggningen. . Men alltså, jag har aldrig hört talas om detta tidigare heller, likaså med bonden. Har ni ?


Nu ska jag enbart mysa i soffan med lite käk innan det är dags för sängen igen. Trötter är man så det ska bli skönt. Fortsätter att hålla tummarna för den kommande praktikgården också. Ska förhoppningsvis dit imorgon på samtal med förmannen :D De går bra nu!


Hoppas på denna gården ; http://www.sahlstrom.nu/sidor/sida.asp?idS=141


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0