Rynka på näsan ni..

Idag har jag vart på Suntetorp Säteri och gått en rundtur samt haft ett samtal med förmannen. Han var hur trevlig som helst ! Jag har åkt förbi där ett antal gånger, men aldrig vart inne i stallarna, det var mycket mycket finare än vad jag trodde det skulle va och gropen vart jättefräsch. Haha, pappas kommentar va bäst ” Nemen oj, här lukta de ju nästan ingen kossa alls.” Fast deklart, bonnpöjk från födseln, han är ju van vid lite annat. Men jag får faktiskt hålla med han, det luktade nästan inget. Skillanden kommer bli… stooor! Nu är jag på en gård som har 24 kossor uppbunden varav 21 mjölkar. På Suntetorp har de drygt 500 och där mjölkar de i en dubbel 24 och korna mjölkas bakifrån. I början kommer allt gå mycke på rutiner, innan jag har kommit in i de hela och kan ta lite eget ansvar och ”se” vad som behöver göras. Detta kommer bli en jätte häftig erfarenhet för mig tror jag, eftersom jag aldrig arbetat i en så stor lagård förut så ska detta bli jätte kul. Kommer ju givetvis sakna de där 24 som jag är hos nu, för nu har jag ju börjat lära känna dom och de har börjat vänja sig vid en tredje som går i lagårn. Men vem vet, bonden kanske ringer framöver och behöver extra hjälp.

Jag ser så mycket fram emot v4 nu! Att få lära mig ännu mera saker än vad jag redan kan. Och v4 påbörjas de 12 sista veckorna i skolan, traineeskedet/fördjupningsdelen. Har en sprutkurs att se fram emot, en klassresa och mycke annat skoj. Men det jag ser mest fram emot är etologin ! Det ska bli så jäkla skoj.. Resan är nu inne på 7e veckan, och det som känns som att det var igår kursen starta..

Känner en sån grym stolthet över mig själv också, en stolthet som ingen kommer kunna rubba. Eftersom skolan aldrig har vart min starka sida och eftersom jag hoppat av båda mina påbörjade gymnasieutbildningar så var det många som rynka på näsan när jag berätta att jag sökt kursen, tack för stödet liksom.. Hm, jaja. Gör knappast detta för deras skull, jag gör det för min. Och jag har aldrig någonsin innan känt att det vart rätt, men det gör jag nu. Nu har jag landat, och ingen ska få ändra på de. Rynka på era näsor, men ni gör de i onödan.

Det är en trötters tös som skriver, och jag ska strax mer än gärna ge sängen sällskap. Uppstigning klockan 04.30 för att ge sig iväg till bussen mot kossorna G´night!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0